Tuesday, December 28, 2010

Last Usrah Nisa for 2010!

Semua sahabat dijemput hadir ke usrah Nisa yang terakhir bagi tahun 2010 yang akan diadakan pada hari Rabu ini jam 9 malam, tajuk "Tahun Baru, Azam Baru, Diri Saya Yang Baru" yang bakal disampaikan oleh penceramah jemputan, Dr Rosni. Sila cek msg di hp masing2 utk alamat tempat program ya! See u there!

Monday, December 27, 2010

Summary Pengisian Liqa Ilmi - Ulul Albab

Assalamualaikum wbt,

Sahabat2, maaf atas keterlewatan meng'post' summary pengisian Liqa Ilmi tempoh hari. Apa2pun, berikut adalah serba sedikit points yg dapat di share oleh sahabat2 yg hadir. Untuk pengetahuan semua, ini adalah kelas pertama tajuk ulul albab dan kita bakal membincangkan semua ayat2 di dalam al quran yg mengandungi kata kunci ULUL ALBAB (gol. yg berakal fikiran) dalam kelas2 seterusnya. So, bagi yg berkelapangan pada masa akan datang, jemputla dtg ye!



Kelas dimulakan dgn sharing session oleh setiap yg hadir..semua yg hadir perlu memberi tazkirah skit..mcm2 sharing, ade yg share kate2 hikmah, sirah, pengalaman, etc..bak kate Kak Su, bykkan sharing, insyaAllah, mudah2an kita sentiasa dapat memberi peringatan pada org lain, memberi manafaat pada org lain, walaupun hanya sesimple perkara sahaja.

Utk kelas pertama Ulul Albab tempoh hari, ayat pertama yg dihuraikan adalah dari Surah al baqarah, ayat 179, maksudnya, "Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa".


Ulasan :
1. Islam dtg complete, bkn cuma merangkumi hal2 ibadat & adab sahaja. Malah urusan pentadbiran/siyasah, hal2 jenayah semua Allah dh gariskn dlm pakej islam.
2. Qisas adalah perkara yg wajib dilaksanakan, tak perlu bertangguh2 pelaksanaannya sbb sesungguhnya hikmahnya akan melimpah pd semua setelah dilaksanakan, insyaAllah, terutamanya pada golongan ulul albab yg terdiri daripada:
a. Penguatkuasa – cara untuk kekalkan keamanan, hukuman yg setimpal dgn jenayah
b. Pesalah laku – sebelum buat die akan terpikir ape hukuman yg bakal ditanggung
c. Pemerhati/org awam – jdkn contoh, lesson learnt etc.
3. Mereka yg betul fikirnya, akan nmpk qisas tu rasional & relevan, cuma hendak melaksanakannya atau tidak, bergantung pd patuhnya kpd Tuhan = TAQWA.

Kita juga perlu bijak dalam memilih pemimpin negara supaya kita dapat melaksanakan sesuatu suruhan dari Allah tanpa ragu2 lagi dalam sesebuah negara, iaitu di kalangan ulamak wal umara’ yg bakal memimpin negara ikut dasar n garis2 Islam yg sebenar. Bkn ulamak suuk, yg menjaga kepentingan periuk nasi semata-mata tanpa menghiraukan suruhan dan larangan Allah.

Ayat lain yg berkenaan ulul albab –
a. Seruan ulul albab: 2:179,197, 5: 100, 65: 10
b. Gol. Ulul albab: 2: 269, 3:7; 13:19; 14: 52, 38: 29; 39: 9,18
c. Utk org berakal : 3:190, 12:111, 38:43, 39:21, 40:54

InsyaAllah, pada kelas akan datang kita akan bincangkan ayat2 yg lain pula...so sahabat2, ambil peluang majlis ilmu yg diadakan utk kita sama2 meningkatkan ilmu pengetahuan.

Wednesday, December 22, 2010

Kursus Pengucapan Awam

Kursus Pengucapan Awam akan diadakan pada:
Tarikh: 25 - 26 Disember 2010
Tempat: Hotel Bluewave, Shah Alam
Tiada bayaran yuran dikenakan, kepada sahabat-sahabat yang boleh menyertai kursus di atas, sila inform Kak Nora ye!

Tuesday, December 21, 2010

Suatu Perkongsian - Pandangan Sisi Isteri Seorang Pejuang Islam

Ingin saya kongsikan bersama sahabat2 bagaimana kehidupan Ummu Muhammad (zaujah kepada As-Syeikh Sa'id Hawwa) sepanjang bergelar isteri kepada seorang pejuang..

Artikel ini diterbitkan hasil pertemuan sekumpulan Muslimat Malaysia bersama Ummu Muhammad pada tahun 2000.

BAGAIMANAKAH KEHIDUPAN SYEIKH SA'ID HAWWA SECARA TERPERINCI?

Syeikh Rahimahullah amat sibuk dengan urusan dakwah sejak sebelum berkahwin lagi.Oleh itu,selepas berkahwin beliau berusaha meluangkan masanya untuk bersama anak-anaknya dan berbincang dalam pelbagai isu serta mendidik mereka dalam urusan agama dan kemasyarakatan.
Anak-anaknya masih kecil ketika beliau dipenjarakan selama 5 tahun pada 1973 hingga 1978.Lalu saya memikul tanggungjawab mendidik anak-anak dan ketika itu dikurniakan 4 orang anak,3 lelaki dan seorang perempuan-Muhammad,Ahmad,Mu'az,dan Fathimah,Alhamdulillah.

Sesungguhnya Allah mengurniakan bantuan kepada saya sehingga mampu memberikan didikan agama buat anak-anak.Justeru,apabila beliau keluar dari penjara maka beliau mendapati anak-anaknya telah membesar di bawah tarbiyah yang baik.

Setiap pagi,beliau akan meluangkan masa bersama anak2 dan kadangkala sekitar pukul 9 ke 10 malam.Manakala waktu selebihnya adalah untuk urusan dakwah,menulis dan mengarang.Saya akan membantunya dalam beberapa aspek: Jika dia mengarang maka saya akan menaipkan untuknya dan Alhamdulillah kami mampu menghasilkan beberapa kitab.Beliau juga tidak pernah mengabaikan aspek tarbiyah anak-anaknya bahkan memperuntukkan satu hari setiap minggu untuk berkelah dan sepanjang perkelahan tersebut beliau akan mengadakan perbincangan dan sebagainya dengan anak-anak.Kebiasaannya kami berkelah pada hari Khamis manakala hari Jumaat kami akan berada di rumah.

Hakikatnya sesiapa yang mengatur waktunya , pasti dia akan mendapat faedah yang banyak dari aturan tersebut.

BAGAIMANA PERASAAN UMMU MUHAMMAD KETIKA SYEIKH RAHIMAHULLAH DITANGKAP DAN DIPENJARAKAN?

Ketika itu,harapan dan pergantungan saya hanyalah pada Allah dan saya tidak sekalipun hilang kawalan diri. Harapan saya agar beliau segera keluar dari penjara dan boleh menyambung semula kerja-kerja dakwah beliau. Saya tetap meneruskan pendidikan terhadap anak-anak sebagaimana biasa dan menggunakan pelbagai wasilah pendidikan seperti kaset-kaset Al-Quran dan kisah-kisah Agama.

Mereka mula menghafaz Al-Quran ketika berusia 5 tahun dan kini,tiga daripada mereka telah pun Hafiz AL-Quran malah mempraktikkan isi kandungannya,Alhamdulillah.Selepas 2 bulan beliau keluar dari penjara ,adiknya Mahmud , seorang pemuda soleh, melihat beliau di dalam mimpi dibunuh dan mati syahid.

BAGAIMANAKAH BENTUK KEHIDUPAN UMMU MUHAMMAD DAN SYEIKH RAHIMAHULLAH SEBAGAI PASANGAN SUAMI ISTERI?

Kami sama2 memanfaatkan masa dan menunaikan haknya dan tidak wujud sebarang pembaziran.

Contohnya,jika kamu keletihan,jangan kamu berehat terus,sebaliknya lakukan sesuatu yang menyenangkan dan tidak meletihkan seperti sambil kamu duduk, kamu menulis sesuatu yang berfaedah. Atau letakkan anak kamu di sisi dan kamu ajari mereka sesuatu.Jika dikunjungi tetamu,segerakan penyediaan hidangan mereka. Ataupun jika kamu dikunjungi tetamu secara mengejut, bersedia menyambut mereka. Kesimpulannya, kamu perlu berusaha memanfaatkan waktu.

Kami akan membaca Al-Quran selepas solat Subuh dan kemudian meluangkan masa untuk penulisan selama 2 jam tetapi ini kebiasaannya pada waktu cuti. Jika waktu persekolahan, kami akan menulis sekembalinya dari sekolah jika tiada tetamu yang berkunjung. Jika beliau bekerja sendirian, sibuk dengan membaca kitab-kitab lama, saya akan menjalankan kerja-kerja asas rumah dan mengajar anak-anak.Beliau sentiasa meluangkan masa menziarahi kaum kerabatnya pada hari Jumaat. Inilah rutin kami semenjak kami mendirikan rumahtangga.

Pernah sekali saya mimpikan beliau ketika beliau masih dalam bilik kecil dan sempit di dalam penjara. Dalam mimpi itu seolah-olah saya berdiri di hadapan bilik kurungan tersebut dan pintunya terbuka. Saya melihat cahaya memancar dari bilik tersebut dan timbul ketenangan di hati saya bahawa Al-Quran yang dihafaznya menjadi pembantunya. Beliau dikurung di situ selama 9 bulan dan selama tempoh itu beliau tekun mengulangkaji al-Quran. Tidak berapa lama selepas itu beliau dikeluarkan ke penjara yang lebih besar yang dihuni oleh orang lain.
Selepas 5 tahun beliau dibebaskan dan ramai yang tidak percayakan peristiwa tersebut melainkan setelah melihatnya dengan mata mereka sendiri. Mereka semua meraikan pembebasan Syeikh Rahimahullah di rumah keluarganya.

BAGAIMANAKAH AS-SYEIKH MENGENALI UMMU MUHAMMAD?

Awalnya,saya hanya mengetahuinya ketika di tahun akhir di universiti sedangkan dia ketika itu telah 2 tahun meninggalkan universiti. Saya tidak mengenalinya langsung namun mengetahuinya dari sepupu sebelah ibu saya. Sebelum kami berkahwin, berlaku pelbagai penentangan di Syria, kemudian demonstrasi Hammah, masjid-masjid dibakar dan keadaan ini memaksa beliau berlindung di Iraq selama 2 bulan. Beberapa individu tertentu yang baik hati telah membantunya sehingga diampuni dan dibolehkan memasuki Syria kembali.Sekembalinya dari Iraq, kami terus mendirikan rumahtangga dan menetap di kampungnya, Hammah selama 2 tahun. Kemudian kami ke Saudi selama 5 tahun dan kembali semula ke Syria dan ketika itulah beliau dipenjarakan.

Beliau sering menawarkan saya menemaninya dalam musafir namun saya lebih selesa untuk bersama anak-anak dan meneruskan tanggungjawab saya mendidik mereka. Waktu keluar untuk urusan dakwahnya sering tidak menentu namun saya akan selalu berpesan setiap kali beliau ingin keluar.." ALLAH MA'AK" (ALLAH BERSAMA KAMU) dan apabila tetamu datang ,saya akan ucapkan "Ahlan wa sahlan."

Jika dikunjungi keluarganya, saya akan meraikan dan melayan mereka dengan sebaiknya. Antara sikap beliau yang amat saya fahami adalah beliau inginkan agar ibu bapanya dilayan dengan baik. Begitu juga dengan tetamunya. Ibunya masih ada lagi dan kami sering menziarahinya. Bapanya telah pulang ke rahmatullah 4 bulan lebih selepas Syeikh Rahimahullah meninggal.

APAKAH ATURAN PENDIDIKAN UNTUK ANAK-ANAK UMMU MUHAMMAD?

Pertamanya, suruh anak-anak mengerjakan dan menyelesaikan urusan agama bermula dari aspek Tauhid dan Ibadat.
Ajari mereka Al-Quran dan mulakan dengan Surah Al-Ikhlas sehingga mereka mampu memahami keesaan Allah. Tekankan tentang aspek ibadah seperti solat,puasa, zakat dan haji. Pada masa yang sama aspek akhlak dan pergaulan dididik dengan sebaiknya kerana semua perkara ini perlu dipupuk sejak anak-anak masih kecil.

Tarbiyah dalam aspek ibadah dan agama bila dipupuk sejak kecil, maka bila mereka mencapai usia mukallaf maka mereka tidak akan rasa susah dan tertekan kerana semua perkara tersebut telah menjadi rutin dan resam kehidupan mereka. Pendidikan agama buat anak-anak akan memberi impak pada sudut Akhlak mereka,oleh itu wajib bagi ibu bapa mendidik mereka atas dasar perintah dan suruhan Allah.

Jika sudut Agama pada anak-anak diabaikan ketika mereka masih kecil, maka proses didikan tersebut akan sukar terutamanya apabila mereka mencapai usia 10 tahun atau lebih,dan masalah ini lebih ketara kepada anak-anak perempuan. Komitmen anak-anak dalam berpakaian,menutup aurat,solat dan puasa akan menjadi sukar ketika itu malah penentangan sering berlaku disebabkan tiadanya latihan di peringkat awal.

Suasana didikan yang saya terima dan ketika bersama Syeikh Rahimahullah adalah sama,sama ada dari segi pakaian, kerja dakwah , penulisan, dan menyambut tetamu. Lantaran semuanya atas dasar dakwah dan Islam. Niat kami sentisa , InsyaAllah adalah kerana Allah dan untuk Islam serta atas dasar menegakkan kalimah Allah Ta'ala.

dipetik dari: http://anissyuhada.blogspot.com

Friday, December 10, 2010

Jom Join Jambori Nisa Selangor!!

Assalamualaikum wbt, sahabat2 yang dirahmati Allah, insyaAllah, seperti yang telah diberitahu dalam meeting lepas, JNS akan diadakan pada tarikh berikut dan maklumat program adalah seperti di bawah:


TARIKH :
17-19 Disember 2010/11-13 Muharam 1432H

TEMPAT :
Pusat Latihan Penguatkuasa Selangor (PULAPES)
Permatang Pasir, 42700 Banting, Selangor.

MASA :
Jumaat (petang) - Ahad (tengah hari)

SASARAN PESERTA :
Remaja perempuan Islam (13-18 tahun)

PENGENALAN
Program Jambori NISA’ Selangor ini adalah merupakan program tahunan anjuran Nisa’ Selangor, dan pada tahun ini adalah merupakan penganjuran buat kali yang ke 2 dengan bertemakan ‘I’M PROUD TO BE A MUSLIM’. Penganjuran program ini adalah sebagai salah satu sumbangan kecil Nisa’ Selangor dalam usaha mendidik masyarakat terutamanya golongan remaja, selaras dengan motto NISA’, ‘Penghubung Generasi Muda’.

OBJEKTIF
-Melahirkan rasa cintakan Islam dan bangga menjadi muslimah.
-Memantapkan jati diri peserta agar mempunyai daya tahan untuk terus tetap berakhlak dengan akhlak Islam dalam suasana pengaruh persekitaran yang pelbagai.
-Membimbing peserta ke arah menjadi individu muslim yang peduli (mahu mengambil tahu) dan mampu berperanan sebagai duta kecil Islam kepada masyarakat di sekelilingnya dalam usaha menyampaikan mesej dakwah Islam.
-Membina dan mengukuhkan ukhuwwah Islamiah di antara peserta dengan ahli Nisa Selangor.
-Memperkenalkan Nisa’ Selangor sebagai suatu organisasi yang aktif melaksanakan pelbagai bentuk program dalam usaha menghubungkan generasi muda agar lebih dekat kepada Islam.

BENTUK PENGISIAN PROGRAM
-Ceramah dan diskusi dua hala.
-Slot khas bersama Imam Muda Asyraf
-Aktiviti bermodul dalam kumpulan kecil dengan
bimbingan intensif fasilitator.
-Praktikal dan pemantapan amalan ibadat sunat (solat fardhu berjemaah, Qiamullail, solat sunat Dhuha, bacaan Al Quran, bacaan Al Mathurat dll).
-Melibatkan peserta sebagai imam solat, pengerusi majlis, ketua kumpulan dan lain-lain.
-Operasi Khidmat Masyarakat (OPKIM)

Kepada sahabat2 yang ingin mendaftarkan peserta, sila contact Kak Nora : 0192397781
Sebarkan kpd rakan2 yang lain.

p/s Kepada sahabat2 yg telah diamanahkan utk menghantar peserta pegi dan balik program, jgn lupe utk standby pada hari program dan hari terakhir program.

Thursday, December 9, 2010

Sekitar Jamuan Mahabbah Nisa Pandan 2010

Assalamualaikum wbt,

Syukran jazilan diucapkan pada sahabat-sahabat yang hadir pada jamuan kita tempoh hari. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, thanx jugak to tuan rumah iaitu Puan Hajar kerana sudi menaja tempat program. Acara jamuan dimulakan dgn sesi tazkirah oleh Saudara Syakir, taaruf dan kemudian acara menjamu selera dan memotong kek Nisa~..Berikut gambar2 sekitar jamuan utk tatapan bersama~.

'Air tangan' ahli2 Nisa Pandan, ni mase meja tak full lagi ni, bile dah susun sume mknn mmg tak muat meja...sedap2..

Sume org sedang khusyuk makan, 'sembang-sembang berisi', dan melayan anak2..

Kek Nisa utk celebrate besday ahli2 Nisa~

Untung jugak org yg datang last2 mase sesi bergambar, terus duduk saf depan, hiihi...jangan marah ye...~
Anyway, thanx again pada sume yg menjayakan program ini, insyaAllah kite bertemu lagi di lain masa!! Moga ukhuwwah antara hati2 kita terus bertaut dan moga kita terus istiqamah~


Tuesday, December 7, 2010

Sayang Anakku Sayang~

Pejam celik, pejam celik, anak-anak ahli Nisa Pandan kini sudah mencecah seramai 20 org (and more to come..insyaAllah). Anak-anak ini juga yang memeriahkan dan menceriakan meeting2, usrah dan program kita (mungkinkah bilangan mereka lebih ramai dari keahlian Nisa Pandan? huhuhu...). Apa-apapun, buat ummi2, ibu2, mama2, etc yang tetap setia melayani kerenah anak2, tawa dan tangis anak2, dan tidak pernah jemu membawa anak2 ke program2 kita, mudah-mudahan kalian tidak akan pernah rasa jemu dan teruskan mendidik mereka, mendekatkan mereka dgn program2 dan usrah. Tingkatkan kesabaran dan manafaatkan masa kecil mereka dgn perkara berfaedah. Sesungguhnya itulah peranan kita sebagai para ibu dan keistimewaan yang telah Allah kurniakan. Semoga kita terus melahirkan dan membesarkan anak2 yang bakal menyambung perjuangan Islam.

Berikut adalah artikel dari Saifulislam.com utk tatapan kita bersama dalam mendidik anak2, jua relevan dalam perhubungan kita dengan suami masing2 serta perhubungan dgn sahabat2.



MENUTURKAN LIMA BAHASA KASIH SAYANG

“Assalamualaikum ustaz. Saya mempunyai anak berusia tujuh tahun. Apabila saya menegur kesalahannya, dia mengatakan yang saya tidak sayangkan dia serta melebihkan adik beradik yang lain sedangkan kasih sayang saya kepada anak-anak tidak berbelah bagi. Apa nasihat ustaz?”

Demikian soalan yang ditanya oleh salah seorang peserta bengkel Sinergi Keluarga Bahagia anjuran bersama Nisa’ Titiwangsa, Yayasan Prihatin Titiwangsa dan Yayasan Selangor, semalam. Program ini terhasil daripada inisiatif YB Dr. Lo’lo’ Hj Mohd Ghazali, Ahli Parlimen Titiwangsa yang menghubungi saya melalui Twitter menyatakan hajat besarnya mahu mengadakan sebuah program kekeluargaan terutamanya bagi penduduk sekitar Parlimen Titiwangsa yang berpendapatan sederhana dan rendah.

Alhamdulillah.

Soalan dihantar dalam bentuk nota dan ia bagus kerana di dalam program yang membabitkan hal-hal kekeluargaan, biasa sekali peserta segan hendak bertanya kerana tidak mahu kondisi rumahtangganya ‘dinilai’ oleh peserta-peserta lain.

KASIH TANPA SYARAT

Mendisiplinkan anak-anak lebih mudah jika anak mempunyai tahap emosi yang baik.

Mereka yakin dengan kasih sayang ibu bapa kepada mereka, justeru teguran tidak ditafsirkan sebagai benci, sebaliknya pembetulan dan disiplin.

Mengasihi anak-anak tanpa syarat tidak sama sekali bermaksud menjadi permisif. Anak-anak perlu didisplinkan, tetapi ia mesti SENTIASA bertitik tolak daripada rasa kasih sayang, bukannya benci. Peka terhadap intonasi dan gaya bahasa yang diguna pakai semasa memarahi anak sama ada ia terbit daripada kasih sayang atau benci.

“Kenapa tumpahkan air ini? Banyak kali emak dah tegur. Kamu ni!!!” si ibu meninggikan suara.

“Hishhh, kenapa kamu ni? Bodoh betullah, berapa kali emak nak cakapppp!” si ibu tidak begitu meninggikan suara tetapi menegur anak sambil jari telunjuknya ditujah-tujah ke dahi anak.

Nilaikan, mana satu teguran yang bertitik tolak daripada kasih sayang, dengan teguran yang terbit daripada rasa marah yang tidak terkawal hingga berubah menjadi benci.

Mengasihi anak dengan syarat, sungguh mengelirukan si anak.

BAHASA KASIH SAYANG

Keduanya, sebagaimana yang telah dibincangkan sebelum ini, anak-anak malah manusia dewasa juga mengasihi dan dikasihi dalam bentuk-bentuk yang berbeza (The Five Love Languages for Children oleh Gary Chapman). Biar pun kelima-lima bahasa kasih sayang itu penting, namun setiap seorangnya akan lebih terkesan dengan salah satu daripada lima bahasa kasih sayang tersebut.

Bahasa-bahasa itu ialah:

1.Sentuhan fizikal
2.Perkataan
3.Masa berkualiti
4.Hadiah
5.Khidmat bakti

Semua ibu bapa sayangkan anak-anak. Tetapi ramai anak yang merasakan bahawa dirinya tidak disayangi (Gary Chapman). Salah satu puncanya ialah, ibu bapa mengasihi anak-anak hanya dengan menggunakan satu atau dua bahasa sahaja.

Misalnya, ibu bapa menunjukkan rasa kasih sayangnya kepada anak-anak dengan ‘perkataan’ apabila selalu menyebut kepada anak-anak, “ayah sayangkan kamu semua” atau “ibu sayang Adam, sayang Anas, sayang Anis”. Jika Anas dan Anis itu bahasa utama kasih sayangnya ialah perkataan, maka ungkapan itu berjaya membantu mereka yakin bahawa mereka memang disayangi. Tetapi jika bahasa utama kasih sayang Adam ialah sentuhan fizikal, biar pun dia juga diberitahu bahawa dia dikasihi oleh ayah dan ibunya, dia tidak dapat merasakan kasih sayang itu kerana ibu dan bapanya tidak memeluk, mencium, mengusap atau bergomol dengan Adam mahu pun adik-adik yang lain.

Dalam keadaan Adam tidak yakin dengan kasih sayang ibu bapanya kepada dia, usaha mendisiplinkan anak ini menjadi lebih rumit dan mencederakan jati diri.

Perhatikanlah tabiat-tabiat anak apabila mahu mendapatkan perhatian, juga cara anak-anak menunjukkan kasih sayangnya kepada kawan-kawan atau kepada kita sendiri, teliti apakah bentuk kasih sayang yang dia minta, apakah keluhan yang sering disuarakannya, dan perhatikan tabiat-tabiatnya dalam kehidupan seharian, untuk anda mengenal pasti bahasa kasih sayang utama setiap anak.

Andaikata ia tidak berhasil dilakukan, amat malang sekali jika anda yang sangat mengasihi anak-anak, dianggap oleh anak sebagai tidak menyayangi mereka semata-mata kerana anda tidak peduli kepada keistimewaan dan keunikan setiap seorang anak yang dianugerahkan oleh Allah itu.

Sesungguhnya Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam menuturkan kelima-lima bahasa cinta itu.
Baginda memang seorang
Murabbi Cinta.

Liqa Ilmi kembali lagi!!


Assalamualaikum wbt, sahabat-sahabat yg dirahmati Allah...
Liqa Ilmi kembali lagi! InsyaAllah liqa akan diadakan pada Jumaat malam Sabtu minggu ini selepas Isyak di rumah Ustazah Suraya. Jgn lupe bawa tafsir Al Quran dan bersedia dengan tajuk "Ulul Albab". Bagi yang berkelapangan, sama-sama kita menghadiri majlis ilmu ini. Mudah-mudahan kita mendapat rahmat dan berkat dariNya.

Monday, December 6, 2010

Salam Maal Hijrah 1432H

Salam Maal Hijrah diucapkan pada semua sahabat2, jangan lupe bace doa akhir tahun dan awal tahun ye~..semoga tahun yg mendatang lebih bermakna dan kita sentiasa menjadi insan yg lebih baik dari semalam. Perbanyakkanlah muhasabah cinta pada Allah, perkuatkan semangat dalam perjuangan, moga kita terus istiqamah di jalan ini!

Epilog Silam
Album : Erti Pengorbanan
Munsyid : Haikal
http://liriknasyid.com

Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari

Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur

Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

Friday, December 3, 2010

Jamuan Mahabbah Nisa Pandan 2010


Seperti yang telah diputuskan pada meeting hari Rabu, kite akan mengadakan jamuan makan2x + tazkirah + sambutan harijadi + farewell adik2 prektikel + welcoming adik2 prektikel (5 in 1) as follow details:

Tarikh : 7th December 2010 (selasa)
Masa: 3.00 PM onwards
Tempat: Rumah hajar

So, appreciate sahabat2x dpt nyatakan kehadiran masing2x. Kite akan buat style potluck and bole la list down makanan yang nak dibawa supaya tidak redundant ;). Semua dijemput hadir! As it is our first makan2x this year, so hope kite semua dpt luangkan masa yer..

See you there!!!

Summary Pengisian Teambuilding Nisa 2010

Pengisian dari Kak Su : Seindah Mawar Berduri~

Sharing pengalaman
Kak Su kurang sihat sebenarnya pada hari program, sejak pagi lagi dia pening2, tak larat nak bangun, tapi sejak pagi jugak dia full sgt dgn aktiviti2, in fact masa nak pergi prog kita pun, dgn tak tahu jalan, tak sihat, bila2 masa je kak su bole bagi alasan utk tak dtg program kita. (Good yet touching intro)

Stop giving excuse
Stop giving excuse. Syaitan akan mecucuk jarum guna 2 cara 1st – perasaan takut 2nd – halangan/cabaran (basically, syaitan akn cuba utk mengeluarkan sebanyak mungkin halangan utk kita rasa xbersalah kalo x join program, cthnyer kalu ade prog or usrah, saat kite rase malas nak pergi @ tanak pergi, saat tu akan banyak tibe2 alasan yg datang, tibe2 anak sakit, tibe2 rase tak sihat, etc…so kite rase mcm byk betul alasan bole bagi dan rase mcm tak bersalah langsung. Padahal sume yg datang tu cabaran dari syaitan saat mind kita rase tak bersungguh nak dtg program dan malas nak pergi. Sama juga ketika kite nak beri infaq, jangan rase berat sgt nak beri infaq, kalu rase nak bagi, terus bagi..jgn asyik pkir excuse je

Suami kunci syurga
Suami perlu kita taati dan jgn sesekali buat suami berkecil hati. Maybe kite tergolong dalam golongan isteri yg bertuah kerana dapat suami yg mengizinkan kite ikut jemaah, tapi jgn lupe tanggungjawab pada suami. Adakalanya kite terlalu melebihkan anak daripada suami, so kene tgk mehasabah semula, selalu mintak maaf dgn suami dan jaga hati suami.

Petikan ayat Quran
Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. (Taubah: 24)

Memorable moments
Banyak2 bersabar ketika layan kerenah anak, ketika bawak anak pergi program, jgn rase serik, insyaAllah Allah akan bantu kite, mudahkan urusan kite, nanti bile2 anak2 dah besar, ini yg kite rindukan..utk bawak anak pergi program..

Belajar utk focus
Kalu mase dgr pengisian, in case anak nangis, selalunye ibu2 mmg tak bole nak focus, kepala dah melayang entah kat mane, tapi kalu bole belajar jugak utk focus dgn ape yg ustaz/Ustazah sampaikan kat depan, insyaAllah, setiap ape yg Allah takdirkan, Allah nak bagi kite ilmu, kita akan jadi lebih hebat dari org lain, sambil jaga anak, bole focus kat ceramah, sambil dukung anak, bole bancuh susu…etc..

Pesanan from DMP
Istiqamah utk attend usrah DMP hari Isnin minggu pertama setiap bulan.

Pengisian dari Ust Kamal: Muslimat - From The Eyes of Muslimin

Hebatnya Allah ciptakan Muslimat
Muslimat insan yg mengandungkan bayi selama 9 bulan, mcm2 alahan, cabaran, bersalinkan baby, etc…jadi di sebalik kejadian Allah tu pun dah terserlah kehebatan dan kekuatan yg kite ade, jadi jgn rase lemah. (Good intro jugak..)

Jgn khianati jemaah dan menipu diri sendiri
Lebih kurang mcm point Kak Su, jgn bagi excuse, tapi in case kite tak hadir program sbb anak tak sihat. Sepanjang usrah atau aktiviti yg kite tak pergi tu, kite perlu pastikan kite mmg betul2 jage anak yg sakit, bukan tidoq ke, rehat lepak2 ke, kite di consider mengkhianati jemaah dan menipu diri sendiri kalu kite tak jujur.

Yakin dgn keberkatan berada dalam jemaah
Selalu org kate, isteri berjuang, suami berjuang, anak jadi ‘beruang’ (roar~-ade sound sikit..huhu~)..tapi sebenarnye kite kene tgk bape byk je anak2 yg jadi beruang sebab suami isteri keluar berjuang, kdg2 anak2 jadi mcm tu sbb kite sendri yg ade masalah dgn hubungan dgn Allah, bukan sbb kite busy keluar berjuang. Bile kite set dalam mind mcm ni, seolah2 kite tak yakin dgn keberkatan bergerak dalam jemaah. Kite kena yakin yg Allah, Allah tahu kite ade anak, Allah tahu kite nak anak kite berjaya, kite kene selalu berdoa, Allah mudahkan urusan membesarkan anak. Lagi satu, kualiti mase dgn anak lebih penting dari kuantiti mase kite bersama anak. Kalu duduk lame2 pun tapi takde manafaat ape2, takde gunenyer.

Berhadapan dgn suami
Isteri perlu jaga ketaatan dgn suami, kene make sure kalu nak pegi program, setelkan perkara2 kat rumah dulu sblm pergi.. kite lebih kenal suami kite masing2..cth kalu suami kite pantang tgk rumah bersepah, pantang tgk baju kotor berlambak2, setelkan yg mane die tak suke dulu, then yg lain…kalu mmg tak sempat sgt2, mintak maaf byk2 dekat suami sbb tak sempat nak setelkan sume.

Q&A
Soalan tentang kurangnye Ustazah2 berfikrah zaman sekarang
Ramai muslimat yg berpendidikan agama xmau join jemaah, so kita yg bukan berpendidikan agama (di peringkat Uni) nie kena laa berusaha utk menimba ilmu akhirat sebanyak mungkin utk close most of the gaps. Islam is the way of life, so tidak mustahil utk muslimat mempelajarinya. Bukan spt ilmu2 lain yg perlu ada formal classroom(cam kat uni).kita leh blaja tru kuliah2, ceramah2, kelas2 agama yg ada di surau/masjid or mana2 sahaja. Kalo sharing/pengisian tidak melibatkan hukum, ustaz kamal ckp, kita spttnya boleh buat. Kalo melibatkan hokum, kena laa minta yg ahli utk menjawab

Soalan tentang cara nak kawal emosi as isteri, ibu, kerja kat opis lagi, etc
Kebergantungan dgn Allah sgt penting, berdoa Allah rungkaikan keserabutan dalam diri dan beri ketenangan.

Soalan tentang cara nak cater suami yg agak kurang membantu kite as isteri dalam menguruskan anak2/rumah
Ade 2 perkara, samada tabiat atau perangai, kalu perangai, insyaAllah bole di ubah sikit2, kalu tabiat, susah sikit...huhu. Tapi carik mase sesuai utk slow talk dgn suami dan mintak kerjasama die…insyaAllah kalu kite kenal suami kite, kite bole cater masalah ni.

p/s ade quote dari ustaz mase hujung tu, bunyi nyer lebih kurang, jgn tunggu masa lapang utk berjuang tapi lapangkan masa utk berjuang…mcm tu la bunyiknyer…susunan ayat mmg salah..hehe

Ya Allah, semoga Kau mudahkan perjalanan kami dalam perjuangan ini dan anak2 kami membesar jadi insan yg berguna utk perjuangan islam…

Amin

Teambuilding Nisa 2010


Syukran jazilan pada semua Nisa Pandan yang telah menghadiri dan menjayakan Nisa Pandan Teambuilding 2010 di Kuang Villa pada 6 & 7 November 2010. Semoga kita dapat mengambil manafaat daripada pengisian dan aktiviti yg dijalankan. InsyaAllah 2011 yang bakal menjelang akan kita isi dengan program2 yg lebih menarik lagi dan memberi manafaat buat semua ahli dan adik2 Nisa. Disertakan di atas gambar ketika penutup TB Nisa..maaf ye, ade yg dah balik awal mase tu..~tak berkesempatan nak masuk sekali dalam gambar..

Wednesday, November 17, 2010

Salam Aidiladha 1431H


Salam Aidiladha buat sahabat semua..
Mari kita hiasi Aidiladha dengan takbir dan tahmid memuji Ilahi, menyemarakkan semangat pengorbanan demi agama tercinta. Bagi sahabat2 yang menjadi tetamu Allah, semoga pulang dengan haji yang mabrur insyaAllah, bagi yang belum berkesempatan, insyaAllah mudah-mudahan hari kemudian Dia bakal menjemput kita pula..

Thursday, August 12, 2010

Tadarus & Khatam Perdana Kanak-kanak serta Remaja DUN Chempaka


* Terbuka kepada kanak-kanak & remaja lelaki serta perempuan
* Sesiapa yang berminat, boleh hubungi nama yang tertera seperti di atas

Monday, July 26, 2010

KELEBIHAN BULAN SYAABAN

Bulan Syaaban bermula dari 13 Julai 2010 hingga 11 Ogos 2010. Marilah kita banyakkan amalan di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan.

Sabda Nabi s.a.w. : Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.


Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Sya’aban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.


Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Sya’aban dan akhir khamis daripada Syaaban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah).


Berkata Siti Aisyah r.a., bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Syaaban.


Sabda Nabi s.a.w.: Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).


Sabda Nabi s.a.w.: Bahawa puasa Sya'aban kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya’aban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah Ta’ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.


Sabda Rasulullah s.a.w.: Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Syaaban. Pengertian Sya’aban: Kemuliaan, Ketinggian, Kebajikan, Jinak, Cahaya.


Sabda Nabi s.a.w.: Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur’an atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’ (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.


Bulan Sya’aban, keagungan malamnya dengan Nisfu Syaaban seperti keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Sya’aban telah datang Jibril kepada Rasulullah s.a.w lalu katanya: Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang Allah beri padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekelian orang yang menyengutukan (syirik) denganNya dengan sesuatu, kecuali: tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak, derhaka terhadap ibubapa.


- sumber : dakwah.org -




Tuesday, July 20, 2010

FORUM PERDANA

Satu FORUM PERDANA akan diadakan seperti maklumat di bawah :


Tarikh : 24 Julai 2010 (Sabtu)

Masa : Selepas Solat Maghrib

Tempat : Masjid Nurul Hidayah, Kg Pandan Dalam

Tajuk : "DI SEBALIK HIJAB WANITA"

Bersama Ahli Panel :
  • Ust Zulkarnain Hamzah (TV9 - Prg Imam Muda)
  • Ustazah Zawiyah Hassan (JAKIM)
  • Ustazah Ros Izanuri (Moderator)
Semua dijemput hadir ke program ini. Datanglah beramai-ramai !!!

KARNIVAL HARI KESIHATAN

Assalamualaikum...

Satu program "Karnival Hari Kesihatan" akan diadakan seperti maklumat di bawah :

Tarikh : 24 Julai 2010 (Sabtu)
Masa : 8.00 pagi hingga 3.00 petang
Tempat : Masjid Nurul hidayah, Kg Pandan Dalam

Perkhidmatan yang disediakan sepanjang karnival :
  • Derma darah
  • Pemeriksaan darah tinggi dan kolestrol
  • Pep Smear
  • Bekam
  • Ainun Thaharah / Resdung
  • Rawatan As-Syifa' : Air Penerang Hati
    - Perawat : Ust Kamaruddin & Ust Hasnil dari Darul Syifa'
"Utamakanlah kesihatan, datanglah beramai-ramai"

Thursday, July 15, 2010

KULIAH FIQH WANITA 16 JULAI 2010

Assalamualaikum...

Untuk memantapkan ilmu para pendakwah, KULIAH FIQH WANITA kembali lagi pada minggu ini.
Maklumat kuliah adalah seperti berikut :

Tarikh : 16 Julai 2010

Masa : 10.00 malam
Tempat : Laman Mukmin, No 1, Jalan Kencana 36/2, Taman Kencana, 56100 KL

Kuliah ini dibawakan oleh Ustaz Zulkifli Ahmad. Segala persoalan tentang permasalahan wanita akan terjawab ! Ayuh kita mantapkan ilmu akhirat kita. Jom datang beramai-ramai...



Friday, July 9, 2010

Kuliah Fiqh Wanita

Assalamualaikum kepada semua...

Kuliah Fiqh Wanita muncul kembali. Anjuran bersama Nisa' Pandan & Nisa' Selangor. Kuliah ini akan diadakan pada setiap hari Jumaat pada tiap-tiap minggu. Bermula pada malam ini 09 Julai 2010 jam 9.30 malam bertempat di Laman Mukmin, Taman Kencana. Kuliah akan disampaikan oleh Ustaz Zulkifli Bin Ahmad. Pengisian yang menarik dan perlu diketahui oleh semua wanita. Sekiranya ada persoalan-persoalan dan permasalahan-permasalahan berkaitan dengan fiqh wanita, boleh mengemukakan persoalan-persoalan ini semasa kuliah nanti.

Dijemput kepada semua wanita untuk menghadiri Kuliah Fiqh Wanita ini. Jangan lepaskan peluang !!!!

Sebarang pertanyaan mengenai program ini boleh emelkan kepada emel kami : nisapandan@gmail.com.

Friday, July 2, 2010

KARNIVAL MASJID 2010

Assalamualaikum...

Dijemput kepada semua untuk ke KARNIVAL MASJID 2010 di Masjid Al-Azim Pandan Indah pada 2 dan 3 Julai 2010. Banyak aktiviti menarik disediakan. Jom ramai-ramai turun ke program ini...


Temui kami NISA' PANDAN di kaunter Nisa' berhampiran dengan kaunter urusetia. Sesiapa yang berminat untuk mendaftar menjadi ahli Nisa', boleh la datang ke kaunter kami pada 03 Julai 2010 bermula jam 8.00 pagi.

Thursday, May 20, 2010

Karnival Aura Ungu 2010

Assalamualaikum Semua !!

Nisa' Malaysia telah mengadakan satu program untuk mendekati golongan belia melalui pendekatan konsep hiburan secara Islam. Seluruh negeri di dalam Malaysia berhimpun untuk program ini. Berikut adalah maklumat berkenaan program tersebut :


KARNIVAL AURA UNGU 2010

21 & 22 MEI 2010

KOMPLEKS KEBUDAYAAN SHAH ALAM, SELANGOR


Aktiviti menarik sepanjang Karnival :


Jom sama-sama kita memeriahkan suasana serta menjayakan program ini. Untuk maklumat lanjut, layari http://kau2010. webnisa.net

Tuesday, March 30, 2010

Video Program MoKeP

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpahNya program MoKeP telah dijalankan dengan jayanya. Berikut adalah video aktiviti yang dilakukan sepanjang program MoKeP pada 12, 13 dan 14 Mac 2010 di Masjid Al-Azim, Pandan Indah.


video

Wednesday, February 10, 2010

MOTIVASI KECEMERLANGAN PELAJAR (MoKeP '10)



FOR DA BETTER YOUTH

Venue: Masjid Al-Azim, Pandan Indah
Date: 12-14th March 2010
Attendees: Students (boys and girls - 12 till 17 yrs old)
Fee: only RM 40
Spaces are limited. Please book now!

Organizer: Masjid Al-Azim & Pusat Khidmat Masyarakat Dun Chempaka in collaboration with NISA' Pandan & Amal Pandan

For further details, please contact:
Bro Shah: 019 3340129
Sis Adila: 013 3704341
Sis Nora: 019 2397781



TALKSHOW NISA WP @ KLCC

TALKSHOW Nisa` WP

Bertajuk :

“Ketika Cinta Berbuah Syurga...”

Penceramah :

Ustaz Fauzi Mustapha (Pengacara Al-Kuliyyah, TV 3)

Tarikh : 21 Februari 2010 (Ahad)

Jam : 10.00 PG -1.00 TENGAHARI

Tempat : Dewan Seminar, MASJID AS-SYAKIRIN, KLCC

Muslimin dan Muslimat dijemput hadir beramai-ramai. ...

Masuk adalah PERCUMA..

Makanan turut disediakan!!

Hubungi :

013-200 9426 (Azi) @ 019-213 5220 (Raihan)

NISA` Wilayah Persekutuan

http://nisawp. blogspot. com/


click for larger image

Monday, February 1, 2010

2009 DALAM KENANGAN

Program My Sweet Heart II yang diadakan di Masjid Al Azim

Program Team Building Nisa' Pandan 2009 di Kalumpang

Program Senam Robik & Nisa' Indoor Game 2009 di Padang MPAJ

Gambar-gambar di atas merupakan sebahagian daripada aktiviti Nisa' Pandan yang diadakan sepanjang tahun 2009.

Sunday, January 31, 2010

Assalamualaikum dan selamat datang semua ke blog Nisa' Pandan.
Sama-sama kita berkongsi maklumat dan manfaatkan wadah untuk
kebaikan bersama. Salam ukhwah dari warga Nisa' Pandan.

Hi and good day to all. Welcome to Nisa' Pandan's Blog. Together we
share info and utilize this medium for our benefits. Warm regards
from Nisa' Pandan's Family.

Best Regards,
nisapandan@gmail.com

Friday, January 15, 2010

KULIAH FIQH WANITA


Semua Muslimat yang berminat dijemput hadir.
Sila sebar-sebarkan info ini. Syukran.

Every Muslimat who are interested to join are most welcomed. Please spread da words. Tq.