Monday, December 27, 2010

Summary Pengisian Liqa Ilmi - Ulul Albab

Assalamualaikum wbt,

Sahabat2, maaf atas keterlewatan meng'post' summary pengisian Liqa Ilmi tempoh hari. Apa2pun, berikut adalah serba sedikit points yg dapat di share oleh sahabat2 yg hadir. Untuk pengetahuan semua, ini adalah kelas pertama tajuk ulul albab dan kita bakal membincangkan semua ayat2 di dalam al quran yg mengandungi kata kunci ULUL ALBAB (gol. yg berakal fikiran) dalam kelas2 seterusnya. So, bagi yg berkelapangan pada masa akan datang, jemputla dtg ye!



Kelas dimulakan dgn sharing session oleh setiap yg hadir..semua yg hadir perlu memberi tazkirah skit..mcm2 sharing, ade yg share kate2 hikmah, sirah, pengalaman, etc..bak kate Kak Su, bykkan sharing, insyaAllah, mudah2an kita sentiasa dapat memberi peringatan pada org lain, memberi manafaat pada org lain, walaupun hanya sesimple perkara sahaja.

Utk kelas pertama Ulul Albab tempoh hari, ayat pertama yg dihuraikan adalah dari Surah al baqarah, ayat 179, maksudnya, "Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa".


Ulasan :
1. Islam dtg complete, bkn cuma merangkumi hal2 ibadat & adab sahaja. Malah urusan pentadbiran/siyasah, hal2 jenayah semua Allah dh gariskn dlm pakej islam.
2. Qisas adalah perkara yg wajib dilaksanakan, tak perlu bertangguh2 pelaksanaannya sbb sesungguhnya hikmahnya akan melimpah pd semua setelah dilaksanakan, insyaAllah, terutamanya pada golongan ulul albab yg terdiri daripada:
a. Penguatkuasa – cara untuk kekalkan keamanan, hukuman yg setimpal dgn jenayah
b. Pesalah laku – sebelum buat die akan terpikir ape hukuman yg bakal ditanggung
c. Pemerhati/org awam – jdkn contoh, lesson learnt etc.
3. Mereka yg betul fikirnya, akan nmpk qisas tu rasional & relevan, cuma hendak melaksanakannya atau tidak, bergantung pd patuhnya kpd Tuhan = TAQWA.

Kita juga perlu bijak dalam memilih pemimpin negara supaya kita dapat melaksanakan sesuatu suruhan dari Allah tanpa ragu2 lagi dalam sesebuah negara, iaitu di kalangan ulamak wal umara’ yg bakal memimpin negara ikut dasar n garis2 Islam yg sebenar. Bkn ulamak suuk, yg menjaga kepentingan periuk nasi semata-mata tanpa menghiraukan suruhan dan larangan Allah.

Ayat lain yg berkenaan ulul albab –
a. Seruan ulul albab: 2:179,197, 5: 100, 65: 10
b. Gol. Ulul albab: 2: 269, 3:7; 13:19; 14: 52, 38: 29; 39: 9,18
c. Utk org berakal : 3:190, 12:111, 38:43, 39:21, 40:54

InsyaAllah, pada kelas akan datang kita akan bincangkan ayat2 yg lain pula...so sahabat2, ambil peluang majlis ilmu yg diadakan utk kita sama2 meningkatkan ilmu pengetahuan.

No comments:

Post a Comment